Bez koraka u nepoznato, nema ni napretka – poslovna je misao i svojevrsna zvezda vodilja poslovnih partnera Aleksandra Stepanića, pravnika po struci, i Jelene Marić, inženjerke pejzažne arhitekture, koji su pre sedam godina hrabro koraknuli iz gradske u seosku sredinu, a stabilne državne poslove zamenili nesigurnim preduzetničkim vodama. Ne samo da se nisu pokajali zbog odluke da pokrenu sopstveni biznis, već su spremni i za njegovu novu verziju, jer, kako nam je rekao Aleksandar, dok smo obilazili njihovu savremenu mlekaru u Krušedol Selu, uživaju da eksperimentišu, stvarajući novu vrednost. Biznis planom ovih mladih ljudi je predviđeno da u Krušedolu zaživi mali „Fruškogorski raj“.
Osnovna ideja podrazumevala je preradu kozjeg mleka na tradicionalan način, bez hemijskih dodataka, kao i pokretanje edukativno-gastronomske radionice, u okviru kompleksa mlekare, sa degustacionom salom i mini životinjskim parkom za decu. Kako je najavio naš sagovornik, zahvaljujući IPARD programu, uskoro će instalirati i dva nova liofilizatora u svojim pogonima i započeti proizvodnju liofilizovane kozje surutke, koju bi voleli da izvezu i do Menhetna, Pekinga, Tokija, sa oznakom da je proizvod iz Srbije.
Liofilizovana kozja surutka novi adut mlekare
Zahvaljujući savremenoj tehnologiji, liofilizacijom je omogućeno da se kozja surutka preoblikuje u prah, u kojem su sačuvana sva nutritivna svojstva. I upravo tu tehnološku inovaciju su ovi mladi, preduzimljivi ljudi iskoristili za kreiranje svojih najnovijih proizvodnih aduta. Osim surutke, tržištu će ponuditi širu paletu liofilizovanih proizvoda od kozjeg mleka u kojima će biti sačuvano 98 posto minerala i vitamina, uz farmaceutski, kozmetički, medicinski tretman.
Stopostotno zdrava hrana, ultimativni imperativ proizvodnje
U vremenu kada smo okruženi lošim kvalitetom hrane, koja prolazi nekoliko procesa tehnološke obrade, prava je retkost kada vam se pruži mogućnost da uživate u ukusima hrane, ne razmišljajući o njenim negativnim efektima na naše telo. Upravo zato su se odlučili da ultimativni imperativ njihove proizvodnje bude stopostotno zdrava hrana.
Sirovinska baza za njihove proizvode je isključivo sveže pomuzeno kozje mleko, od zdravih alpino koza, od proverenih proizvođača iz cele Srbije, koji se čuvaju u rashladnim uređajima, a prerađuju po tradicionalnim principima. Ne dodaju se nikakvi aditivi, konzervansi, pospešivači boje ili ukusa, jer su im ciljna konzumentska grupa najmlađi, i u narednom periodu će pokrenuti kampanju za podizanje svesti njihovih roditelja o benefitima kozjeg mleka i proizvoda, za zdravlje njihove dece.
Najveći broj prevara je u prehrambenoj industriji i preradi hrane
Nažalost, kako ističe Stepanić, tržište je preplavljeno proizvodima koji ne odgovaraju stavkama koje su navedene u deklaracijama, a nesavesni proizvođači nesmetano, bez konsekvenci, plasiraju te proizvode na tržište. Aleksandar kaže da su brojne analize pokazale da je na globalnom nivou najveći broj prevara zabeleženo u prehrambenoj industriji i preradi hrane.
Mnogi kreativni, ali nesavesni proizvođači, našli su razne modalitete za povećanje svog profita služeći se prevarama. Na naše pitanje kako bi se moglo stati na put „prevarantima“, i kako bi se moglo uvesti reda u tu oblast, Aleksandar odgovara da bi tu država morala da interveniše, i da se jasno odvoje deklarisani proizvodi, koji se prave bez dodataka, od onih u koje se dodaju biljni proteini, poput palminog ulja.
Trenutne zakonske regulative nisu potpuno definisale tu oblast, što bi moralo što hitnije da se reši, a potom češćim inspektorskim kontrolama, stati na put onima koji se i dalje budu služili prevarama, obmanjivanjem potrošača.I upravo na podizanju svesti potrošača, bi trebalo intenzivnije da se poradi u narednom periodu, raznim edukativnim, promotivnim kampanjama – smatra naš sagovornik. Kako ističe, potrošači u teoriji podržavaju tradicionalne, prirodne proizvode, ali je u praksi sasvim drugačija slika. Spremniji su da kupe trajno mleko u tetrapaku, umesto svežeg, koje su oni postavili u mlekomatima na pojedinim pijacama.
Serumi i kreme sa kozjim mlekom za mladoliku kožu
Ova krušedolska mlekara, koja prerađuje kozje mleko, kravlje, ovčije i magareće mleko, sarađuje sa petnaestak kooperanata, primarnih proizvođača iz cele Srbije, i konstantno rade na inoviranju i unapređivanju proizvodnje, ali i usluga. Sam naziv mlekare „Carpe diem“, što u prevodu znači „Iskoristi dan“, je i njihov poslovni moto, i trude da se da obogaćivanjem ponude i sadržaja i druge motivišu da maksimalno iskoriste sve mogućnosti.
Trenutne količine mleka koje prerađuju su im limitirajući faktor za njihove izvozne ambicije, te su se orijentisali na domaće tržište, na kojem su već prepoznatljivi po tzv. „Fruškogorskom pikniku“ i personalizovanim poklonima pod nazivom „Gozba u tvoju čast“, a uskoro će ponuditi i kozmetičke preparate na bazi kozjeg mleka. Uz tradicionalnu recepturu monahinja iz jednog manastira u Srbiji, uz primenu savremenih tehnologija, počeće sa proizvodnjom visokokvalitetnih seruma i krema za lice, koji će se prodavati kako u Srbiji, tako i van granica naše zemlje.
Neukrotive ambicije za budućnost
Eru svojih priznanja, Jelena i Aleksandar su započeli najboljim lokalnim brendom u Srbiji Privredne komore Srbije, okitili su se i odličjem Najbolje iz Vojvodine, osvojili su više medalja na domaćim i međunarodnim specijalizovanim sajmovima, a njihova ambicija je i dalje neukrotiva, i veruju da će njihovi proizvodi jednog dana biti jednako prepoznatljivi i u Dubaiju ili Pekingu.
Opširnije možete pogledati u video prilogu na početku teksta.
Sagovornik: Aleksandar Stepanić, mlekara Carpe diem