Pneumatici – ublažavanje pritiska na zemljište

0
977
Agrosaveti---pneumatici---05

Kupiti veći, teži traktor će možda povećati Vaš učinak, ali su šanse da zemljište neće biti zahvalno na tome. CPM vaga opcije kako da pneumatici delimično rasterete taj ekstra pritiska.

Spyrale Adama 1120x1080

Svake godine prosečna snaga traktora u Britaniji puzajućim tempom se povećava, i lako je uvideti zašto.

Sa tim ekstra vučnim sposobnostima možete vući masivniju opremu. Kretati se toliko brže, i u istom vremenskom roku, „uglaviti„ nekoliko jutara ili sezonski početi rano, u zavisnosti od Vaših želja. Ali sa dodatnom masom dolazi i neminovna kazna. S jedne strane ovo je zgodno za transfer dodatne snage na zemljište, ali je kontra-efekat da se postepeno cedi životna energija zemljišta.

Avenue 1120x180px

,,Kombinovanje VF (Very High Flexion – pneumatik izraženog savijanja) i centralnog sistema kontrole pritiska pneumatika nudi maksimalni benefit.ʻʻ

Rasporedite balast

Srećom, postoje korisni alati koji pomažu pri raspodeli dodatnog balasta. Pneumatici izraženog savijanja, skraćeno VF, se nalaze na tržištu već duže vreme i mogu da se koriste na nižim pritiscima nego standardne radijalne gume. Ovo znači da imaju znatno veći otisak (trag) – oko 25% veći nego standardni pneumatik. To prenosi težinu-opterećenje traktora na veću površinu. Na putu, ove će se i dalje pokazati efektivno na nižim pritiscima, što znači da nećete morati brinuti da Vam je kompresor pri ruci.

Oni koji žele napredniju opciju, mogu da investiraju u centralni sistem kontrole pritiska pneumatika. Ovaj sistem nudi promenu pritiska iz udobnosti traktorske kabine. To znači da možete da ih koristite u mekšem izdanju na parceli sa većim otiskom, i tvrđem stanju na putu sa manjim otiskom radi veće efikasnosti. Ali koje su relativne zasluge svakog sistema i da li će ekstra potrošen novac na centralni sistem kontrole pritiska biti dobra investicija? Philip-a Wright-a (Wright Resolutions) je sproveo nebrojene oglede-studije efekta pneumatika i njihovog pritiska na sabijenost zemljišta.

Agrosaveti---pneumatici---01

Kakav uticaj pritisak pneumatika ima?

Postoje dva glavna faktora koji uzrokuju oštećenje zemljišta kada vozite parcelom. Jedan je pritisak unutar gume, koji određuje koliko štete je izazvano. Drugi faktor je osovinsko opterećenje, koje određuje na koju dubinu profila zemljišta se sabijenost forsira. Dakle, u idealnom svetu želite da gume koristite na što je moguće nižim pritiscima i time smanjite osovinsko opterećenje, posebno kad je zemljište vlažno ili ekstremno rasterećeno.

Da li VF pneumatici pomažu?

Osnovni princip naduvavanja pneumatika je da se potreba za većim pritiskom povećava kada raste osovinsko opterećenje ili radna brzina kretanja.

Ovaj dodatni pritisak gume smanjuje njenu fleksibilnost pod teretom. To znači da se veći pritisak prenosi na zemljište na manjoj lokalnoj površini. Tehnologija VF pneumatika nudi značajnu prednost u polju jer su dizajnirane da rade pod visokim vučnim i teretnim opterećenjima na izraženo nižim pritiscima nego standardne radijalne gume. One takođe imaju dodatni benefit da se mogu koristiti na istim ovim pritiscima za brzim putnim aplikacijama (npr. transport). Ovim se izbegava potreba za povećanjem pritiska pri velikim brzinama kretanja, aplikacijama sa velikim opterećenjima. To pomaže pri putovanju između parcela. Takođe je korisno za izvršioce usluga koji se redovno smenjuju između operacija transporta i rada u polju koji bi normalno zahtevali promene pritiska u gumama. Ni jedan sistem naduvavanja pneumatika ne može da ublaži osovinsko opterećenje. To znači da ekstra dodata težina još uvek može da izaziva probleme dublje u profilu zemljišta.

PROČITAJTE I...  Pneumatici – Proračunati znači postići efikasnost

Centralni sistem naduvavanja pneumatika?

Ovaj sistem dozvoljava da se pritisak menja relativno lako. Da pritisak može biti manji pri nižim radnim brzinama i da je moguće povećati ga radi bržeg transporta između parcela. Opseg VF pneumatika smanjuje ove mogućnosti. Ako se čak i niži pritisci koriste u polju, ovaj sistem to dozvoljava. Setva u vlažnim uslovima predstavlja jedan primer gde je ovo benefitno. Ako VF tehnologija nije na raspolaganju, centralni sistem naduvavanja pneumatika dozvoljava (u okviru limita mogućnosti gume), standardni pneumatik da bude relativno lako podesiv između radnog i transportnog režima. Međutim, kombinacijom VF pneumatika i centralnog sistema naduvavanja pruža maksimalnu korist.

Koji sistem je bolji za zemljište?

Pri kupovini skupih mašina, npr. kombajna, dodatni trošak centralnog sistema je relativno nizak (u odnosu na ukupnu cenu), i poželjan za uzeti u obzir. Za nešto niže nabavne cene, kao što su traktori, prikolice ili prskalice, specifikacija pneumatika treba da zauzme glavnu pažnju. VF pneumatici mogu značajno da smanje sabijenost zemljišta bez dodatnih troškova instalacije sistema naduvavanja. Međutim, kako vremenom tehnologija postaje jeftinija i oprema teža, centralni sistemi naduvavanja će biti atraktivnija investicija.

Agrosaveti---pneumatici---02

Šta je na tržištu?

Većina proizvođača pneumatika sada nudi VF tehnologiju u premijum ponudama. Specifikacije, dimenzije i operativni pritisci variraju. CPM je popričao sa dva vodeća proizvođača pneumatika da bi uvideo koliko se VF pneumatik razlikuje od redovnih. Do skoro, svi Bridgestone pneumatici su krasili Firestone brend. Lansiranjem poslednjeg premium ranga, Japanski proizvođač je odlučio da sam štampa svoje ime na bočnim stranicama gume. VT- Traktor gamu karakterišu veoma visoki fleksibilni bočni zidovi koji su u mogućnosti da rade na znatno nižim pritiscima nego konvencionalni pneumatik pod istim opterećenjem, tvrdi firma. Ovo znači da mogu da podnesu ili 40% veće opterećenje ili da se kreću na 40% nižem pritisku nego standardna radijalna guma pod istim radnim uslovima.

Korišćenje na nižim pritiscima takođe znači da se stranice gume više savijaju, pružajući 26% tvrđeno veću kontaktnu površinu sa zemljištem nego standardna radijalna. Ove osobine smanjuju oštećenje zemljišta najvišeg nivoa, i pruža bolje vučne sposobnosti, kaže Stephen Lamb (Stefan Lamb iz Bridgestone-a).

,,Primećujemo da se fleks pneumatici sve više popularizuju, posebno kod vršioca usluga, jer koštaju samo 10 do 15% više nego standardne gume, ali dobijate 40% bolje performanse.ʻʻ

Odgovarajući pritisak

Ali kao što je slučaj sa svim gumama, presudno je da u svakoj operaciji imaju odgovarajući pritisak, kaže on. Na primer, pneumatik VF650/65 R42 koji radi na pritisku od 0,6 bar-a će prihvatiti maksimalno opterećenje od oko 3,4t po gumi do maksimalne brzine od 50km/h. Međutim, ako želite da povećate opterećenje na 6t po pneumatiku i da se krećete 50km/h, morate povećati pritisak na 1,6 bar-a. Ovo je situacija gde centralni sistem naduvavanja guma može da Vam omogući da izvučete maksimum od VF pneumatika, kaže Steve Lamb (Stiv Lamb).

PROČITAJTE I...  Pneumatici – Proračunati znači postići efikasnost

,,Recimo, ako vučete veliki osočni tanker putem na 50km/h, verovatno će biti moguće smanjiti operativni pritisak još niže jer se opterećenje smanjuje usled samog tankera dok se radi u polju.ʻʻ

Agrosaveti---pneumatici---03

Češki proizvođač pneumatika Mitas ima u ponudi premium VF pneumatike koji se mogu koristiti na pritiscima niskim i do 0,4 bar-a (ako se koriste dupli točkovi) i 0,8 bar-a za pojedinačne. HC2000 takođe ima 26% veći otisak nego standardna guma i u ponudi je za felne od 30 do 50 inča (70 do 125 cm) i širina od 380 do 710 mm.

Sem što smanjuju oštećenje zemljišta, VF pneumatici pružaju udobniju vožnju putem i smanjuju habanje, kaže Kirk Walker (Mitas).

,,Zbog toga što se gume koriste na nižim pritiscima na putu deluju kao suspenzija-amortizacija i redukuju odskakanje, kaže Kirk. Takođe imaju tendenciju da se ravnomerno troše-habaju za razliku od prenaduvanih guma koje se troše u centru. Cela gazeća površina je u kontaktu sa podlogom.ʻʻ

IF pneumatici

Većina drugih premium proizvođača nudi VF pneumatike, uključujući Michelin i Trelleborg. Oni takođe obično imaju u ponudi i međuredne pneumatike kao i model koji se prilagođava najtežim/najsnažnijim traktorima. Za one koji traže opciju između standardnog i VF pneumatika, kao opcija im je na raspolaganju IF pneumatik (Improved Flexion Tyres – poboljšani savijajući pneumatici). Ovi pneumatici tipično moraju da se koriste sa 20% većim pritiscima nego VF za određeno opterećenje. Cena će im biti u rangu između standardnih i VF. Standardni radijalni pneumatici generalno moraju da rade sa 20% većim pritiscima nego IF gume za zadato opterećenje. To znači 40% razlike između standardnih i vrhunskih VF pneumatika.

Glatka vožnja za Oxon menadžera farme

Mark Oldroyd (Mark Oldrojd) je menadžer farme MES Dart and Patners and AG Hedges. 1000 ha ratarske proizvodnje i farme muznih krava blizu Wallingford-a, Oxon (Engleska).

Agrosaveti---pneumatici---04

On je isprobao set pneumatika Bridgestone VT-Tractor visoko savijajuće-fleks pneumatike  na traktoru New Holland T8.360. Odradio je više od 1400 časova sa njima. Mnogi pneumatici su bili ishabani koristeći nošenu šest-metarsku Claydon sejalicu, koju redovno moraju da iznose na put da bi obišli sve parcele. Mark Oldroyd je koristio gume VF710/70 R42 na oko 1,2 bar-a. To znači da mogu komotno da podnesu teret sejalice i da se kreću putem 50 km/h.

,,Nešto što smo odmah primetili jeste koliko su udobnije za vožnju nego standardne gume, kaže on. Uopšte nema poskakivanja, deluje kao da se ne kotrljaju i bukvalno ne proizvode nikakvu buku.ʻʻ

Veći otisak, manje oštećenje

On takođe tvrdi da veći otisak gume smanjuje oštećenje zemljišta. Ako napravite nered u polju, čini se da zemljište brže postiže oporavak. Zahvaljujući iskustvu, Mark je takođe investirao u sličnu konfiguraciju za New Holland T7.200. Ovaj traktor je opremljen VF650/65 R42 pneumaticima pozadi, koji su naduvani na oko 1 bar. Traktor provodi mnogo vremena u radu sa prikolicama i rasturačima stajnjaka, znači da se često prebacuje sa poljskog rada na transport.

PROČITAJTE I...  Pneumatici – Proračunati znači postići efikasnost

,,Ovim zaključujemo da niži pritisak vozačima omogućava komforniji prelaz između parcela, i kad stignete tamo pravite manji nered.ʻʻ – kaže Mark.

S obzirom da su fleks pneumatici VF skupi, Mark-ovo mišljenje je da su dobra investicija. Posebno ako su kupljeni sa novim traktorom.

,,Kada smo ostvarili dogovor za njihovu nabavku nije bilo ogromne razlike, i ako možemo da postignemo 5000 radnih sati sa njima – što je momenat kad smo u potrazi za novim traktorom – onda ću biti sretan.ʻʻ

Farma koristi još osam drugih New Holland traktora koji koriste standardne pneumatike. Kaže da će ozbiljno uzeti u obzir da ih zameni sa VF gumama kad dođe momenat trgovine. Mark Oldroyd kaže da je zainteresovan za centralni sistem naduvavanja pneumatika jer dozvoljavaju postizanje većih performansi guma pri promeni zadatka sa oscilujućim brzinama i opterećenjima.

Agrosaveti---pneumatici---05

Centralni sistemi naduvavanja pneumatika

Integrisani centralni sistemi naduvavanja pneumatika se već neko vreme nalaze na tržištu. Naročito u okviru velike opreme kao što su silažni kombajni ili samohodni kombajni šećerne repe. Ali još uvek, nekoliko proizvođača traktora nudi fabrički-integrisanu opciju.

Fendt, međutim, ima sistem koji se zove VarioGrip koji je u ponudi na većim traktorima. Ovaj sistem se sastoji od vodova za vazduh koji su zgodno sprovedeni kroz osovinu. To znači da nema potrebe za eksternim cevima i pritisak se podešava u kabini na terminalu Varioterminal od čak 0,6 do 2,5 bar-a. Problem kod ovog procesa je da zahteva trajanje od nekoliko minuta da se gume naduvaju na željeni pritisak.

Međutim, da bi se višestruko skratio period naduvavanja guma, Mitas je osmislio sistem AirCell (vazdušna ćelija ili ćelija vazduha). To je zapravo tvrdi vazdušni džep montiran na felnu. Zauzima oko 30% zapremine pneumatika, u koji može da se nabije pritisak do 8 bar-a. Ostatak gume ostaje na nižem pritisku. Onda kad guma treba da se naduva, ova komora ispušta visoki pritisak vazduha u ostatak pneumatika. Postižući pritisak od 1 bar (od 0,8 do 1,8 bar-a npr.) za manje od 30 sekundi.

S obzirom da se AirCell konstantno dopunjuje, ciklus naduvavanja/izduvavanja može da se odvija po želji rukovaoca.

AirCell su dostupne za traktor Fendt 900 Vario opremljenim sa pneumaticima Mitas 710/75 R42 SFT. Za one koji su zainteresovani za centralni sistem regulacije pritiska, ali nisu u potrazi za novim Fendt traktorom, North York Tractair nudi rešenje.

Moguće je ugraditi centralni sistem regulacije pritiska na većinu modela traktora koristeći kompresor i eksterne cevi koji se sprovode van točkova. Na prvi pogled, deluju kao da ih je lako oštetiti granama ili tesnim ulazima (kapijama). Ipak, Tractair tvrdi da su čvršće nego što deluju. Vodovi vazduha su takođe opremljeni brzo-ispuštajućim ventilima tako da se cevi mogu brzo ukloniti i smestiti na blatobrane.

Autor: Ted Fleetwood (Ted Flitvud)

Izvor: http://www.cpm-magazine.co.uk/2016/03/07/tyres-easing-the-pressure-on-soils/

Prethodni tekstLimun trava u Banatu
Sledeći tekstPrerada voća i povrća – Vrtlari

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite Vaše ime