Miodrag Đorđević iz mladenovačkog sela Međulužje, spada u red univerzalnih proizvođača koji se u proteklim decenijama oprobao u raznim delatnostima. Kaže da je popravljao hidraulične mašine, gajio pečurke i pekinške patke, radio je i kao ugostitelj a proizvodnja rakije, po kojoj je danas prepoznatljiv širom Srbije, nametnula se, kako ističe, sasvim slučajno.
Među prvima registrovao destileriju
Miodrag spada u red retkih proizvođača koji je, pre dve godine, registrovao svoju destileriju. Na deklaraciji njegovih rakija, istaknuto je da su nastale od biranih i najkvalitetnijih sorti šljiva i grožđa a uskoro će im se pridružiti, kako navodi Miodrag, i kajsija i kruška.
Poznato je, dodaje on, da nezrele ili prezrele šljive nisu dovoljno dobra sirovina za kvalitetne rakije, što je jedan od osnovnih razloga što to voće nabavlja od proverenih domaćina.
S obzirom na to da je po struci laboratorijski tehničar za fiziku, sam proces destilacije rakije ne predstavlja mu problem ali poslednju reč kada je kvalitet u pitanju, ipak prepušta svom tehnologu i bakarnom kazanu, takozvanom prevrtaču od 150 litara, koji je za petnaestak godina prepekao tone šljiva i grožđa.
Tržište preplavljeno rafinisanom rakijom
Raduje ga činjenica da su konzumenti počeli da prepoznaju kvalitet i daju primat pravim, domaćim proizvodima pravljenim po starim recepturama i cene znanje i zalaganje malih proizvođač.
Kao i kod drugih proizvoda, cena je ta koja je prvi pokazatelj potrošačima da li je reč o pravoj domaćoj ili rafinisanoj rakiji lošijeg kvaliteta, upozorava ovaj proizvođač. Potom se degustacijom proveravaju i ostala svojstva poput arome i bukea, što nijedna veštačka rakija ne poseduje, ističe on.
Zadovoljan kupac najbolja reklama
Iako je kontinuitet u proizvodnji domaćih prepečenica od pradede do njega prekidan, tradicionalni principi i recepture nisu napuštani. Nije bilo lako, priča nam o svojim počecima, izboriti se za svoju poziciju na tržištu i što je još važnije, opstati na njemu. Tržište se, kaže on, osvaja postepeno i to kvalitetom koji se održava kako bi vam se potrošači iznova vraćali. Zadovoljni kupci su mu, kako naglašava Miodrag, najbolja reklama.
„Srebrne“ rakije iz Međulužja
Degustirali su njegove prepečenice, osim u Srbiji i rakijoljupci u Americi i Australiji, ali ozbiljnijeg izvoza još uvek nije imao, zbog, kako je naveo, komplikovanijih procedura. Probali su ih i na pojedinim šumadijskim festivalima, gde su Miodragova šljivovica i lozovača iz Međulužja, osvojile srebrnu medalju.
Sve je veći i broj proizvođača tog kraja koji mu se obraćaju za savete, s obzirom na to da ga stručnjaci iz Poljoprivredne savetodavne stručne službe u Mladenovcu, ističu kao uzornog i uspešnog proizvođača, čiji primer treba slediti.
Tradicija u savremenoj ambalaži
Prema rečima diplomiranog inženjera za voćarstvo Radmile Koprivice, Miodrag spada u red retkih proizvođača koje njihova služba prati, a da su u kratkom vremenskom roku ispoštovali sve neophodne korake koje male destilerije treba da isprate.
Bio je, dodaje ona, vođen jednostavnim principima i uspeo je da na najbolji način, u atraktivnoj ambalaži, sačuva ukuse šljive i grožđa šumadijskih domaćina. Upravo taj spoj tradicije i savremenog ali, pre svega, znanje i upornost svrstale su ga u red uspešnih mladenovačkih proizvođača alkoholnih pića.
Manje flaše – put do potrošača
Zadovoljan je Miodrag do sada postignutim kao i podrškom države ali još uvek mu ne teče sve nesmetano. Najveći problem mu je, kako ističe, plasman robe. Upravo to je razlog zbog kojeg se odlučio da svoju rakiju ponudi i u minijaturnoj ambalaži, koju su prenosili i turisti iz prekookeanskih zemalja i to je, kako ističe, najsigurniji put do nepoverljivih potrošača.
Đorđević na kraju dodaje da je jedan od razloga zbog kojeg se opredelio za proizvodnju rakije i njena dugotrajnost. Za razliku od drugih proizvoda, ona ne mora nužno da bude prodata i po nepovoljnijoj ceni već strpljivo može da čeka na rafovima kupce koji umeju da prepoznaju tradicionalni kvalitet građen decenijama unazad.
Opširnije pogledati u prilogu.