Kada je izvoz jabuka u pitanju, uvek se prvo pomisli na Rusku federaciju. Međutim, promene na tržištu su vidljive i to proizvođači najbolje znaju. Mora se razmišljati o novim tržištima, ali se to mora raditi efikasno i planski, ističe direktorica agencije Agro Brend, Julka Toskić. Ona ističe da rešenje za nova tržišta postoje. Uveliko se radi na tome, ali da je za takve korake neophodno uložiti energije i znanja jednako kao i za samu proizvodnju jabuke.
“Rešenje postoji. Ono što nam je neophodno jeste udruživanje. Udruženja, zadruge, složene zadruge, asocijacije, nauka. Da se prvo predstavimo novim tržištima kao zemlja koja ima izuzetno kvalitetnu jabuku. Samo zajedništvom možemo da se pozicioniramo na novim tržištima.” – kaže Julka Toskić.
Tržište Evropske unije nam jeste najbliže, i o njemu treba ozbiljno razmišljati. Neophodno je uraditi i velike pripreme za ostvarivanje mogućnosti izvoza u Kinu, ili Indiju, dodaje naša sagovornica. Jedno izuzetno zahtevno tržište je tržište Velike Britanije, ali se naša jabuka tamo već predstavila i tako reći “probila led”.
“Zahvaljujući USAID projektu za konkurentnu privredu, grupa proizvođača iz Srbije je imala priliku da se pripremi i nastupi na jednom novom sajmu i da nakon toga krene izvoz jabuka na jedno veoma zahtevno tržište a to je tržište Velike Britanije.” – ističe Toskić.
Izvoz jabuka kroz asocijacije
Zahvaljujući tome pre godinu dana formirana je i profesionalna Asocijacija “Serbia Does Apples”. Možemo reći da naša zemlja već ima nacionalni brend kada je jabuka u pitanju. Asocijacija obuhvata 12 kompanija koje pod jabukama imaju oko 1200 hektara i tržištu mogu da ponude oko 150 hiljada tona jabuke, kako iz svoje proizvodnje, tako i otkupljivanjem od svojih kooperanata, ističe naša sagovornica.
“Ovo nije jedina asocijacija, ali sada pričamo o objedinjavanju ponude. Kada se ide na novo tržište ono neće da sarađuje sa 150 proizvođača, već traže 10-ak velikih koji će uključiti i te manje u lanac snabdevanja. Tako da smo uspeli zahvaljujući pripremama i marketing aktivnostima da se za vrlo kratko vreme dobro pozicioniramo na tržištu Velike Britanije. Trenutak je bio dobar, jer oni izlaze iz EU i traže nove dobavljače.” – kaže naša sagovornica.
Julka dodaje i to da je važno da Srbija postane vidljiva u svetu kao kvalitatan proizvođač jabuke. To se postiglo i čanstvom u međunarodnim organizacijama, te je naša Asocijacija postala deo Svetske asocijacije za jabuke i kruške. Ono što je važno jeste da će avgusta 2020. godine naša zemlja biti domaćin godišnje konferencije “Prognoze Fruits”, gde će se okupiti veliki broj internacionalnih proizvođača i kupaca. To će biti odlična prilika da se svi uvere da je proizvodnja jabuke u Srbiji na jednom veoma visokom nivou, poput one u Italiji, ističe Julka Toskić iz agencije Agro Brend.