Na poljima širom Srbije u toku je vađenje šećerne repe. Za razliku od prethodnih godina – kada je najveći problem bila otkupna cena – ove godine to je nedovoljno kamiona za transport repe do prerađivača.
Kiša koja pada ovih dana zaustavila je vađenje šećerne repe i omogućila vreme za dogovore prevoznika i prerađivača. Ipak, najzabrinutiji su proizvođači, u što nas uveravaju u Poljoprivrednom preduzeću „Zlatica“.
„Ove godine očekujemo rod od šest i po vagona po hektaru, a da bismo to prevezli potrebno nam je oko hiljadu kamiona“, kaže Dragan Vasić, direktor PP „Zlatica“.
Željko Simić, auto-prevoznik iz Šapca, objašnjava da je od ove godine daleko teže registrovati kamione. „Kolege ne mogu da registruju kamione jer im šasija nije lepo ofarbana i takve sitnice, a niko ne pita da li je kamion tehnički ispravan.“
Vasić navodi da ako stoji dan-dva, repa „kalira“ od pet do deset odsto, a ako stoji desetak dana – i do trideset odsto.
Problemi sa ugovaranjem transporta
„Imamo veliki problem sa ugovaranjem transporta“, kaže Irena Stojanović, direktorka Sirovinskog sektora fabrika šećera u Žablju i Crvenki. „Prevoznici očekuju povećanje cene koja nije realna. Mi smo cene povećali za sedamnaest odsto u odnosu na prošlu godinu, i to oni smatraju da je malo. Mi taj problem ne razumemo, jer smo isplatili povećane cene goriva na domaćem tržištu i na to dodali još 12 odsto.“
Na pitanje da li preti opasnost da Srbija već naredne godine ostane bez proizvodnje šećera, Petros Gamintzis, generalni direktor kompanije „Helenik šugar“ odgovara da je to skoro i realnost. „Pod ovim uslovima kako stojimo nećemo moći da proizvodimo, niti da sejemo šećernu repu niti da je prerađujemo u šećer. Prošle godine smo šećer prodavali po sedamdeset dinara ove godine po četrdeset. To nije moguće da izdrži ne samo naša industrija ni jedna druga industrija ne može da izdrži.“
Jedno je, ipak, sigurno – u naredna dva meseca sa njiva u fabrike za preradu repe treba prevesti oko tri miliona tona slatkog korena, zato se rešenje problema hitno očekuje.
Izvor: Agronews, RTS