Sušenje voća – Liofilizacija

0
899
Agrosaveti---susenje-voca---liofilizacija---01

Često se danas može čuti da se uspešnost jednog preduzetnika ogleda u tome koliko je vredan, posvećen poslu, informisan. Sposoban za donošenje odluka sa visokim stepenom rizika i da samo najuporniji i najodvažniji mogu da opstanu u surovoj tržišnoj utakmici. Upravo pomenute osobine trasirale su put ka uspehu Slobodanu Obradoviću iz sela Mirosaljci. Porodično gazdinstvo za bezmalo tri decenije pretvorio je u lidera u primeni najsavremenije tehnologije sušenje voća – liofilizacija. S obzirom na to da je vlasnik Hladnjače „Drenovac“, zbog važnih poslovnih sastanaka često u inostranstvu. Priču o njihovom poslovanju snimili smo sa njegovim prvim saradnikom, mladim diplomiranim inženjerom iz Beograda, Nemanjom Bojičićem.

Kalif-480-EC-1038x172

Inovativna tehnologija u srcu Srbije

Dok smo obilazili njihove pogone, u kojima se primenjuju najsavremeniji standardi, poput Global Gapa, Nemanja nam govori o počecima preduzeća. U prvim fazama razvoja bavili su se isključivo otkupom voća, skladištenjem i zamrzavanjem. Zbog zasićenja tržišta, vlasnik firme se odlučio za primenu inovativnih tehnologija u poslovanju, jedinstvene u našoj zemlji. Govoreći o istorijatu te rasprostranjene metode konzerviranja u svetu, Bojičić navodi podatak da su prvi pokušaji liofilizacije rađeni još početkom prošlog veka. Tokom Drugog svetskog rata liofilizacija doživljava široku primenu u farmaceutskoj i prehrambenoj industriji. Firma „Drenovac“ smatra se začetnikom sušenja voća zamrzavanjem u Srbiji.

BASF - Systiva-1068x172px

Agrosaveti---susenje-voca---liofilizacija---03

Postepeno osvajali tržište

Nemanja Bojičić, menadžer za kvalitet i bezbednost proizvoda, ističe da je pre nekoliko godina za vlasnika to bio veliki izazov. Tehnologija je bila nepoznata i izuzetno skupa. Uz početničke teškoće i nepoznanice, ali uz veliku podršku porodice i zaposlenih, uspeo je u svojim namerama. Prodor na domaće tržište išao je, kako navodi Bojičić, postepeno. Postojala je izvesna skepsa među potencijalnim kupcima njihovih proizvoda. Malina, kao prepoznatljiv brend toga kraja, bila im je glavni adut u prvim godinama. Danas ne postoji gotovo nijedna voćna vrsta koja nije prošla kroz njihove liofilizatore.

Kalif-Mega-1038x172

Liofilizatori preskupi i kompleksni

Dok obilazimo njihove savremene pogone, ovaj mladi stručnjak nam ukratko pojašnjava kako teče ceo tehnološki proces liofilizacije. To je metod koji podrazumeva sušenje plodova u vakuumu, dubokim zamrzavanjem. Unapred zamrznuto voće ubacuje se u liofilizatore, gde se suše oko 36 sati na minus 50 stepeni. Tokom tog perioda voda prelazi iz zaleđenog u gasovito stanje, pri čemu ne dolazi do odleđivanja. Zahvaljujući tome sačuvane su sve nutritivne vrednosti proizvoda, uključujući i vitamin C.

BASF - Butisan-1068x172px

Agrosaveti---susenje-voca---liofilizacija---02

Profesionalci u preradi jagodičastog voća

Preduzeće „Drenovac“ svojim dugogodišnjim radom stekao je sve više kupaca. Dobru reputaciju zadržalo je, pre svega, primenom visokih standarda u kvalitetu i bezbednosti proizvoda. Implementirali su IFS FOOD standard, GLOBAL GAP. Konstantno se prate aktuelna dešavanja na svetskom tržištu i izdaju nove instrukcije odabranim gazdinstvima sa kojima imaju saradnju. Danas „Drenovac“ poseduje 5 liofilizatora, u kojima se mesečno osuši oko 4 tone raznih vrsta domaćeg i južnog voća. U danu našeg snimanja na njihovim punktovima vršen je otkup svežih malina od dugogodišnjih kooperanata iz ariljskog kraja.

BASF - Caramba-1068x172px

Liofilizacija šalje voće do Rusije i Amerike

Bojičić navodi da njihova kompanija trenutno ima saradnju sa oko 120 proizvođača. Oni proizvodnju sprovode po njihovim smernicama, tako da se dobija ujednačen kvalitet plodova. U njihovom kraju je „Vilamet“ najzastupljenija sorta malina, zatim „Miker“ dok su se pojedini malinari odnedavno oprobali i u gajenju mađarske sorte malina „Fertodi Zamatos“. Kako napominje, srećna je okolnost što je duboko zamrznuta malina u svetu prepoznata kao dragocena sirovina za dobijanje brojnih gotovih proizvoda. 50 posto njihovih proizvoda godinama se već plasira na zahtevno rusko i američko tržište.

Na kraju naše posete toj hladnjači Bojičić je pričao i o ambicioznim planovima firme. Na prvom mestu biće svakako proširenje kapaciteta ali i asortimana proizvoda. Liofilizacija voća trenutno proizvodi cele plodove i polovine. Počeli su da rade i komadiće, voćne prahove i čokoladirano liofilizovano voće. Pažnju na sajmovima u poslednje vreme privlači i dehidrirana malina u medu. Time svetskom tržištu žele da ponude autentičan i ekskluzivan srpski brend.

DK Banner 720x90
PROČITAJTE I...  Edukativni karavan za poljoprivredne proizvođače i otkupljivače

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite Vaše ime