Kada je došlo vreme da se zameni prskalica na farmi koja je domaćin festivala Glastonbury u Somersetu, nastupio je momenat da nova tehnologija zauzme centar pozornice sa frontalnom i zadnjom kombinacijom.
Uvek najbolje planirati nabavku mašine, umesto reagovati na neočekivane otkaze. Kada je reč o proširenju stalnih tragova, vitalno je da se postojeća prskalica zameni sa novom. Nabavljenom na vreme za novu sezonu.
Posle odluke o prelasku na 24 metarske stalne tragove, Majkl Kristensen (Michael Christensen), sa Steanbow farme, Pilton, blizu Shepton Mallet, i rukovaoc prskalice, Alister Henson (Alister Henson) su imali vremena da istraže šta im je potrebno da pređu sa 18 godina stare Knight kombinovane prskalice.
,,Prskalica pokriva oko 2800 ha/godišnje na našem posedu plus nešto preko vršenja usluga. Prelazak na 24 metarske stalne tragove će unaprediti efikasnost sa širim tragovima kod nas. Istovremeno, uskladiće se drugim lokalnim farmama gde veća širina zahvata krila postaje sve češća.ʻʻ – kaže Majkl Kristensen.
Najnovija tehnologija
,,Takođe smo želeli da iskoristimo najnoviju tehnologiju na mašini.ʻʻ – dodaje Alister Henson. ,,Osim dodatnog kapaciteta, smatrali smo da nam je potrebna auto-sekcijska kontrola, regulacija visine krila i druge automatske funkcije.ʻʻ
Saglasan je i Majkl Kristensen. Dodaje da vidi korist od poboljšanja preciznosti. Pogotovo kako održavati krila na odgovarajuće visokom pritiskom osigurava da više hemikalija završi na usevu i ne gubi se driftom. Ovo je pozitivno za farmu i životnu sredinu.
Iako su bili zadovoljni sa Knightom, kao i sa njegovom prednje/zadnjom kombinacijom, uzeli su obzir druge opcije. Nova samohodna prskalica je, gledajući cenu, potpuno ispala sa liste. Korišćena mašina je takođe brzo otpisana, zbog toga što ni jedan vlasnik niti rukovaoc ne vidi poentu njenom kupovinom, nepotrebni pogonski agregat.
,,Traktor za prskanje je prilično nov, Massey Ferguson 7618 snage 175 ks. Ima Dyna-VT (kontinualnovarijabilnu transmisiju), ISOBUS terminal, udobnu kabinu i nekoliko pogonskih izvoda koji se uklapaju sa drugim specifikacijama.ʻʻ – objašnjava Alister Henson.
Ni vučena prskalica se nije smatrala prikladnom. Imamo nekoliko strmih parcela sa prilično teškom glinom na farmi. ,,Kad ovo postane vlažno, veoma otežava kretanje što bi samo pogoršalo stanje vučom mrtvog tereta iza traktora.ʻʻ – dodaje Majkl Kristensen.
,,Kombinacija omogućava mnogo bolji balans. Prednji rezervoar deluje kao balast spram zadnje nošene prskalice. Raspoređuje opterećenje na 4 pogonska točka traktora, što unapređuje vuču-trakciju u vlažnim uslovima.ʻʻ
Tako da je očigledan odgovor bio da se zadrži probana i testirana, traktorska-nošena kombinacija. Pogotovo jer je tehnologija toliko uznapredovala od zadnjeg puta kad je postojala ponuda na tržištu prskalica.
Lista želja
,,Bili smo otvorenog uma, ali smo imali i ,,šoping listuʻʻ osnovnih i dopunskih stvari.ʻʻ – dodaje Alister Henson. Na ovo se odnosilo: 24 m široka krila, veći kapacitet, kontrola auto-sekcije, regulacija visine krila i druge pristupačne benefitne tehnologije.
Par je pogledao nekoliko proizvođača i modela, uključujući ozbiljno u razmatranje zamenu za Knight. Vremenom, međutim, prihvatili su eks demo mašinu Amazone UF 1801 sa ISOBUS-om i FT 1001, frontalnim nošenim rezervoarom iz više razloga.
Automatsko punjenje
,,Prvenstveno nam se sviđa kontrolisanje prednjeg tanka FT 1001 koji može da se integriše sa zadnjom jedinicom tako da dva rezervoara deluju kao jedan kada je u pitanju automatsko punjenje i transfer mešane tečnosti pri 200 l/min. Tako da smatram kompletan kapacitet kao jednu mešavinu. Ne moram zasebno da mešam sadržaje – zadnje i prednje jedinice.ʻʻ – objašnjava Alister Henson. ,,Iako prednji rezervoar može da primi čistu vodu ili
različitu mešavinu ako je potrebno.‚‚
,,Amazone kombinacija je takođe oko 1 tonu lakša nego neke ekvivalentne prskalice, što je važno. Pitali smo se da li je za to zaslužan kvalitet izrade, ali smatramo da je jednostavno usled modernih tehnika pri izradi. Podrška lokalnog dilera je takođe veoma važna. Kad je Endi Miler (Andy Miller) iz Mason Kings rekao da ima bivšu demo prskalicu, sa ISOBUS-om i odgovarajućom specifikacijom, uključujući automatski sistem kontrole udaljenosti krila po visini koji smo želeli, očigledno je bila najbolja opcija.ʻʻ – objašnjava on.
Nova prskalica sadrži Amazone zadnje nošenu jedinicu kapaciteta 1920 l UF 1801 sa 24 metarskim, Super-S prskajućim krilima. Poseduju nezavisno naginjanje i sklapanje za svaku stranu kao i zadnje sklapanje na transportnu širinu od 2,4 m.
Dok zadnja sklopiva krila, koja se smeštaju iza rezervoara, nisu prvobitno bila na šoping listi, oba rukovaoca sada veoma cene kompaktni raspored. Sa svojom uzanom transportnom širinom, kažu oni, realna je prednost kada se vozi stazama kao i na magistralnim putevima.
Napred se nalazi FT 1001 kapaciteta 1000 litara, sa kontrolom protoka. Ovo takođe dolazi sa dodatnim tankom od 100 litara čiste vode, koji se nalazi na posebnom mestu na zadnjem rezervoaru i integrisan je u ispirajuće kolo.
Lako povezivanje
Prskajuća kombinacija je obično montira na MF 7618 Dyna-VT traktor sa 175 ks opremljen sa prednjim podiznim mehanizmom, kao i sa ISOBUS-spremnim kontrolnim komunikacionim izvodom preko kompatibilnog Datatronic 4 terminala u kabini. ,,Povezivanje sa prskalicom je bukvalno bilo plugʻnʻplay (priključi i vozi).ʻʻ – kaže Alister
Henson. Sve kontrole prskalice se regulišu preko ekrana terminala, bez potrebe za namenskom jedinicom, što je ušteda oko 1500 funti, dodaje on.
Iako traktor nije bio spreman na auto-navigaciju, farma je imala postojeći John Deere GreenStar 2630 terminal sa softverom za auto-kontrolu sekcija i SF2 prijemnik. Alister Henson je nabavio neophodne upravljive ventile i John Deere-ov montirajući set i adaptirao ga za montažu na Massey Ferguson-a.
ISOBUS link
Sada GreenStar terminal kontroliše upravljanje i mapiranje kao i auto-kontrolu sekcija, povezanih preko ISOBUSa na prskalici, dok traktorski ISOBUS ekran kontroliše samu prskalicu, uključujući sistem automatske regulacije visine prskajućih krila. Takođe su se opredelili za ISOBUS džojstik u kabini. Oba rukovaoca je slažu da ovo omogućava stabilnu kontrolu jedinice, što čini mnogo lakšim za rukovanje funkcija prskalice bez pokušaja
,,okidanjaʻʻ ekranskih tastera.
Majkl Kristensen kaže da je bio veoma nervozan oko primene ove tehnologije na prskalici, više nego kod kompletno ,,manuelnogʻʻ prethodnika. Ali brzo sam se uhvatio u koštac sa načinom rada i bio sam prijatno iznenađen kako sam se brzo i lako navikao na njegovo korišćenje. Opremili smo je sa svim mogućim opcijama, i sve ih primenjujemo. Ne bih hteo da se vratim na ručno podešavanje sekcija i prebacivajućih tankova.
,,Smatram da je automatska kontrola visine krila zaista bila korisna. Po mom iskustvu koliko god pokušavate da održite krila na visini od 50 cm iznad cilja, u realnosti je uvek previsoko.ʻʻ
,,Takođe sada imamo 7 sekcija i, iako smo bili prilično precizni ranije, smatram da se čak i većim radnim zahvatom poboljšava auto-kontrola sekcija.ʻʻ – kaže on.
Oba rukovaoca su impresionirana sa automatskim sistemom punjenja. To predstavlja još jednu opciju koju su želeli i koja je postojala na bivšoj demo mašini.
,,Ovo tretira oba rezervoara kao jedan i sve što moram da uradim je unesem željenu količinu u sistem. Sve manje od 2800 litara i sistem puni količinu koja je mi je potrebna.ʻʻ – objašnjava Alister Henson. ,,To mi toliko olakšava um pri punjenju i dozvoljava da se koncentrišem na mešavinu, pri čemu ne brinem čak i ako me neko prekine.ʻʻ
Automatsko ispiranje
To je jedan element u Amazone Komfor paketu za ISOBUS terminale, koji takođe sadrži automatsko ispiranje kontrolisano preko terminala. Ciklus ispiranja se odvija automatski, što deluje na sprovodna creva, rezervoar i izuzimajući sistem bez potrebe za napuštanjem kabine. Takođe i kontroliše prelivni sistem, zatvarajući ga kad sadržaj u rezervoaru padne ispod 5% zapremine.
Kontrola protoka za prednji rezervoar automatski prenosi tečnost koristeći senzore nivoa. Ovo pomaže pri održavanju balansa preko cele mašine prepumpavanjem tečnosti (pri 200 l/min) samo kad zadnji rezervoar padne na trećinu volumena. Karakteristikom takođe može da se upravlja ručno.
Kapacitet radi ekspanzije
Opterećenje mašine obuhvata prskanje uglavnom jesenje krmne pšenice, kukuruza i trave, koje se sve konzumiraju ,,kod kućeʻʻ kao senaža za mlečno krdo od 500 grla ili kao hrana za 540.000 brojlera pilića. Takođe se koristi na nekim strnjišnim uslugama kao i na redovnim čime se kapacitetom omogućava proširenje na ove oblasti.
Na ,,rotacijuʻʻ se takođe odnosi i Glastonbury festival, koji svakog leta zauzima više od 200 ha pašnjaka. Kao i sa svakim ljubiteljem festivala, ili onima koji su ga videli na TV-u će znati, da se usevi ovde seju na prilično teškim glinastim ilovačama. Svakih pet godina je pauza u muzici i oko 120 ha se zaore.
,,Festival predstavlja svoje jedinstvene izazove, ali inače se trava samo tretira kao normalan usev u rotaciji.ʻʻ – kaže Alister Henson. ,,Najveći problem je metal. Obično odbačen ili ne sakupljen sa terena. Ovi mogu ozbiljno da oštete mašine i kontaminiraju silažu (senažu). 4 metra širok magnet veoma je važan deo mašinske flote. Njime se rukuje veoma polako koristeći auto-navigaciju i mapiranje radi sigurne kompletne pokrivenosti.ʻʻ
Prvo pšenica, ovogodišnja Panorama, je posejana posle kukuruza, sa JB Diego favorizovanim za sekundarnu godišnju poziciju. Mikotoksični rizici koji prate kukuruz su redukovani oranjem, primenom roto-drljače, što takođe omogućava veći režim otpornosti na vremenske uslove, objašnjava Majkl Kristensen. Sva pšenična slama se balira i koristi kod nas, sa aplikacijama kravlje osoke i pilećeg stajnjaka osvežavamo zemljišni sadržaj organske materije.
Prskanje
Prskanje započinje sa pred-aplikacijama ubrzo posle setve i valjanja. Mada na kraju sezone, posle žetve kukuruza, vremenske prilike mogu brzo da variraju. Alister Henson preferira korišćenje 035 Defy rasprskivače, nagnute napred i pozadi, koji omogućavaju normu do 150 l/ha, pri čemu, je pokrivenost bolja nego sa nižim odnosima.
Crna trava nije veliki problem, kaže Majkl Kristensen, i uvek zaoravaju teško zemljište na jesen, nadajući se da dobrom mrazu. Ali sada pažljivo razmatraju korišćenje pokrivnih useva radi kontrolisanja korova i omogućavanja drugih benefita zemljištu. Inače se herbicidne aplikacije centriraju oko proizvoda baziranih na pendimetalin-u ako su prikladni i potrebni.
Fungicidi startuju od T0, kaže Alister Henson, jer imaju tendenciju da omoguće dobar rast preko zime i usev je pod rizikom od vlažnije prognoze. Lako može da pokrije celu zonu pod pšenicom za tri dana sa novom prskalicom, dodaje on.
Trostruki nosači na krilima sadrže Defi rasprskivače za rano prskanje travnih korova, 03 standardni pljosnati rasprskivači kao i 03 GuardianAirs, koji se koriste i manje povoljnim uslovima.
Autor: Mik Roberts (Mick Roberts)
Izvor: CPM