Jana Mitrović pre dve godine počela je da gaji mikrobilje. Danas je vlasnica brenda „Urbani farmeri“. Ekonomista po struci, nije ni sanjala da će ovo biti njen glavni posao. U novi biznis ušla je sasvim slučajno, tako što je u trpezariji svog stana, počela da gaje klice kako bi se njena deca zdravije hranila. Danas snabdeva više od 100 restorana u Beogradu i Novom Sadu.
„Deca su bila moja glavna motivacija. Dok sam radila od devet do pet, nisam imala dovoljno vremena za decu. Želela sam fleksibilno radno vreme – da mogu da stignem da odvedem decu na treninge i da budem tu kada se vrate iz škole i vrtića“, priča Jana.
Zajedno sa suprugom počela je da radi u leto 2016. Firmu još uvek nisu osnovali, već posluju kao poljoprivredno gazdinstvo.
Umesto klica – mikrobilje
„Ideja je nastala slučajno. Želeli smo da započnemo posao sa klicama i onda smo shvatili da mikrobilje mnogo bolje prolazi. Po prve savete išli smo do Zagreba kod porodice Butković . U pitanju je pravo urbano poljoprivredno gazdinstvo koje je razvilo brend „Kliconoša“ u svom stanu na 17-tom spratu. Oni su nam dali prve smernice. Tako smo prvo počeli da proizvodimo mikrobilje za svoje potrebe a potom i za restorane. Prvi klijent nam je bio restoran Madera a danas mikro biljem snabdevamo više od 100 restorana u Beogradu i Novom Sadu“.
Jana kaže da početno ulaganje nije bilo veliko, imajući u vidu da su u početku posao razvijali iz trpezarije svog stana sa svega nekoliko polica i kesica semena.
„Naravno, kada tek razvijate posao, neko vreme ste sigurno u gubitku, ali kada ulaganje nije veliko, to onda nije strašno. U početku je bilo i problema, ali uglavnom uobičajenih. Nema uzgajivača mirkobilja kome se nije dogodilo da mu propadne zasad, da ne zna odakle da nabavi određenu vrstu semena, da ne zna da li previše ili premalo zaliva, kako se koja vrsta seje… Za ovu vrstu gajenja bilja ne postoji škola kod nas“.
U našoj zemlji nije bilo velike konkurencije kada su započeli ovaj posao, pa je u početku bilo prilično jednostavno izazvati oduševljenje kupaca.
„Sada je puno više konkurenata na tržištu, ali mi smo za dve godine stekli ugled među kupcima i odnos koji je stabilan. Mislim da ako nastavimo da radimo na inovacijama u proizvodima i održavamo kvalitet, možemo da povećamo bazu kupaca“, smatra ona.
Izazov – ulazak u maloprodaju
Izazov sa kojim se danas susreću predstavlja ulazak u maloprodaju i potpuno drugačiji način poslovanja. Zbog toga su morali da uče u hodu i rešavaju nove izazove.
„Imamo ideju da približimo mikrobilje i ostale proizvode „običnim“ ljudima, kako bi se hranili zdravije. Želimo da edukujemo ljude da sami uzgajaju svoju hranu, bez upotrebe pesticida i hemije“, priča Jana.
Ukoliko želite da gajite mikrobilje, potrebno vam je seme organskog porekla ili seme koje nije tretirano hemijskim sredstvima, zemlja, voda i temperatura koja konstantno mora biti između 18 i 25 stepena. Berba se obavlja ručno uz pomoć makaza nakon sedam do 15 dana a u toj fazi biljke imaju četiri do 40 puta više hranljivih sastojaka od klasičnog povrća, objašnjava Jana.
„Ako ste dovoljno uporni i istrajni, a volite da se bavite nekim poslom, to će ljudi prepoznati i uspeh neće izostati“, poručila je ona svima koji nameravaju naprave svoj biznis.
Izvor: Agronews, Bizlife