Tržište meda ima tendenciju rasta. I Evropa i svet povećavaju količine uveženog meda, što ide na ruku i domaćim proizvođačima. Prošle godine Srbija je izvezla oko 3000 tona meda. To je značajno više u odnosu na prethodne godine, kaže profesor Branislav Vlahović sa novosadskog Poljoprivrednog fakulteta. Druga pozitivna činjenica jesta ta što je naša izvozna cena meda veća od svetske izvozne cene, dodaje profesor.
“Najviše meda izvozimo u Italiju, to je naše ubedljivo najznačajnije tržište. Značajne količine izvoze se u Norvešku, a manje količine idu u zemlje iz okruženja: Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Severna Makedonija.” – kaže profesor Vlahović.
Kvalitet domaćeg meda doprinosi da on bude skuplji u odnosu na neke druge, ali su potencijali daleko veći, smatra profesor. Međutim, na svetskom tržištu se vodi velika borba. Konkurencija nije zanemarljiva, te valja povesti računa o nekoliko elemenata. To su ambalaža, promocija, distribucija, itd. Ali, naravno, i cena igra važnu ulogu kada izvozimo med.
“Moramo da vodimo računa o korektnoj ceni. Kada pričamo o prodaji meda na međunarodnom tržištu, cena je bitan faktor. Postavlja se pitanje možemo li u toj proizvodnji napraviti neke korekcije koje bi uticale na produktivnu cenu našeg meda, kako bismo bili konkurentniji. Trenutno imamo dobru cenu, ali se postavlja pitanje kako na tu cenu reaguju ino kupci. Na žalost često se odlučuju za kupovinu jeftinijeg meda, a tipičan primer je med iz Ukrajine, Rusija, Indija…” – ističe prof. Vlahović.
VAŽNO JE BRENDIRATI MED IZ SRBIJE
Veliki značaj u promociji domaćeg meda ima i geografsko poreklo. Samo se na taj način može direktno promovisati med iz Srbije.
“Uniformni med je bitan, da se zna da je iz Srbije. To rade u mnogim zemljama, brendiraju svoje proizvode. Da napravimo što bolji imidž naših proizvoda, da kupac ne bude zbunjen da zna odakle potiče taj med.” – dodaje profesor.
Ne treba zanemariti ni domaće tržište, na kojem se svaki medar posebno bori za svoje mesto. Na žalost, uprkos velikoj proizvodnji i potencijalima, naša nacija spada u veoma male potrošače meda. Možda treba poraditi i na edukaciji najmlađih o tome koliko je med važan i zdrav segment ljudske ishrane.