Tema udruživanje u organskoj proizvodnji se nameće kao bitna u svim segmentima poljoprivrede. A uz nju su usko vezani pojmovi distribucija, promocija i marketing organskih proizvoda.
Organski poljoprivrednici koji svoj posao obavljaju savesno, znaju da on podrazumeva 90% fizičkog rada i zaista je malo vremena da bi se na pravi način posvetili promovisanju proizvoda.
Organska poljoprivreda nije samo proizvodnja zdrave hrane
„Poljoprivrednici će morati da shvate, da u okviru svog udruženja, moraju da imaju neke profesionalce, koje moraju da plate. Nismo još došli do te svesti, da profesionalan rad koji doprinosi povećanju i ekonomskom jačanju, kao i jak izlazak na scenu zahteva profesionalne ljude, a to košta“ – rekla je Olivera Radovanović, Zelena mreža Vojvodine.
Često čujemo da nas ukusi organskog voća i povrća vraćaju u detinjstvo. Sećaju nas na ukuse koje su sa nama delile naše bake i deke.
Organska poljoprivreda je mnogo više od puke proizvodnje zdrave hrane. Ona je očuvanje životne sredine, ona je ukus koji budi uspomene i ona je čovek koji je u skladu sa prirodom.
„Jako je važno da potrošači imaju taj neposredan kontakt i divno je što mnogi organski proizvođači imaju svoje grupe potrošača, kojima direktno dostavljaju hranu. Iz svog iskustva mogu da kažem da dobar deo namirnica koje nabavljam je direktno od proizvođača. Jako je važno poznavati onoga ko proizvodi hranu.“
„Ne mora to uvek biti sertifikovan organski proizvođač, ali ako znamo da je proizveo po organskim principima, bez upotrebe hemije, onda mu verujemo i kupićemo proizvode od njega“ – kaže Olivera Radovanović.
Dani otvorenih vrata – Posete organskim proizvođačima
Jedan od načina promovisanja organske poljoprivrede, ali i edukacija potrošača o tome šta organska proizvodnja podrazumeva, jesu Dani otvorenih vrata – Posete organskim proizvođačima. Na ovaj način se neposrednije povezuju proizvođači sa potrošačima, jer im je data šansa da iskuse šta je organska poljoprivreda i da vide kako se organsko voće i povrće gaji.
„Dan otvorene farme je bitan momenat gde ljudi dođu na farmu, koja na primer, proizvodi jabuke i prisustvuju branju ili kupe povrtarske proizvode u sezoni. Dođu sa decom, kupe šta im treba, budu u direktnom kontaktu sa proizvodnjom, sa tim ljudima koji proizvode, sa paorima. To je nešto što daje dodatni kvalitet urbanom životu“ – ističe Olivera Radovanović.
Prvi Biodistrikt u Kolubarskom okrugu
Nacionalna organizacija za organsku proizvodnju Serbia organica organizovala je besplatnu posetu organskom gazdinstvu prvog Biodsitrikta u Srbiji u subotu 4. novembra u selu Raković kraj Mionice.
Biodistrikt predstavlja oblast u kojoj lokalni poljoprivredni proizvođači, građani, turistički pružaoci usluga, razna udruženja, naučne institucije i organi lokalne samouprave sklapaju sporazum o održivom upravljanju lokalnim resursima, zasnovanim na organskim principima i praksi, u cilju najefikasnijeg iskorišćavanja potencijala svog područja.
Stvaranje i jačanje veza u okviru biodistrikta koriste svim uključenim akterima na lokalu: organski poljoprivredni proizvođači dobijaju bolji pristup tržištu, potrošači imaju koristi od transparentnosti o poreklu svoje hrane i uživaju u svežim, organski uzgojenim lokalnim proizvodima, turistički operateri mogu da ponude nove destinacije i aktivnosti (agroturističke farme, eko staze), dok su lokalne vlasti u mogućnosti da osiguraju zapošljavanje u ruralnim područjima.
Prvi biodistriktu su nastali u Italiji. Iz Italije se pokret biodistrikta proširio širom Evrope i Afrike, gde ih je prisutno više desetina u Francuskoj, Austriji, Švajcarskoj, Mađarskoj, Slovačkoj, Portugalu, Albaniji, Tunisu, Senegalu i Maroku…
”Svi učesnici su okupljeni u biodistrikt sa istim ciljem – da se unapredi organska proizvodnja i da svi oni koji koji su uključeni u taj lanac imaju koristi od međusobne saradnje. Serbia organica je ove godine započela formiranje biodistrikta u Kolubarskom okrugu i on je prvi, ne samo u Srbiji, već i u regionu ”, napominj eIvana Simić, generalna sekretarka Nacionalnog udruženja za razvoj organske proizvodnje Serbia organica. Kako dodaje, biodistrikti su prepoznati i u novom Akcionom planu Evropske unije za organsku proizvodnju kao novi alat za ubrzani razvoj organske proizvodnje.
Organska proizvodnja – borba na tri fronta
Organski proizvođači se za svoje mesto bore na tri fronta: sa državom– da bi postigli što bolju regulativu u ovoj oblasti, sa tržištem – da bi postigli što bolji plasman i cene, te sa konkurencijom.
„To zahteva nekog proizvođača koji zna šta radi, kome potrošači veruju i jednostavno to je proces. Proizvođači perfektno znaju proizvodnju, zaštitu i onda stanu. Društvene mreže su danas alfa i omega zapravo uspeha. Ukoliko niste na društvenoj mreži teško možete da uspete. Na taj način imate prelomnu mogućnost u plasmanu nekog brenda“ – kaže Olivera Radovanović.
Sve više smo svesni toga da nije dovoljno da imamo dobar proizvod, već da on mora da bude ispromovisan, brendiran, lepo upakovan. Upravo na ovakav način se organski proizvođači bore za svoje mesto na tržištu. Rustikalne korpe na kućnoj adresi ili praktično upakovane kutije u super marketima.