Ljiljani su najlepše cveće koje možete odabrati za proizvodnju, a mi vam prenosimo iskustva dugogodišnjih proizvođača ovog cveća.
Proizvodnja cveća ljiljana – škola koja se uči sama
U selu Žirovnica u opštini Batočina upoznali smo porodicu Pavlović koja se već 10-ak godina uspešno bavi proizvodnjom rezanog cveća. Danas imaju 6 plastenika, a cvet koji dominira je onaj najlepši – ljiljan. Naši domaćini su jedini koji se ozbiljno i profesionalno bave proizvodnjom ljiljana u Centralnoj Srbiji. Kako nam je rekla domaćica kuće, Vesna, put koji su morali preći nije bio ni malo lak. Ono što je nedostajalo jeste stručno znanje, te su školu završili sami, učeći na sopstvenim greškama.
“Počeli smo pre desetak godina. Kao i većina i mi smo krenuli s kalama, međutim puno ih se time bavi, te smo prešli na ljiljane. Stručnu pomoć nismo mogli naći, već smo tokom svih ovih godina morali sami da grešimo i da učimo.” – priča nam Vesna.
Ipak, ako vas interesuju kale, pogledajte iskustva proizvođača i kako izgleda proizvodnja kala u plastenicima.
Grejanje na koštice bolje od uglja
Na godišnjem nivou Pavlovići proizvedu oko 70 hiljada ljiljana. Obzirom na to da su među retkima u Srbiji koji se time bave, kažu da nemaju dovoljno robe koliko im tržište trenutno traži. Lukovice naručuju iz Holandije, te imaju ljiljan u nekoliko boja, ali najpopularniji je beli ljiljan, priča nam Vesna. Kako bi odgovorili zahtevima tržišta, proizvođači moraju imati ljiljane tokom čitave godine, što je iziskivalo značajna ulaganja i u plastenike i u grejanje. Temperatura u plastenicima ne treba da bude velika, ali od 7 do 10 stepeni je neophodno, kako biljke ne bi izmrzle. U tu svrhu, i kako bi ekonomska računica bila pozitivnija, naši domaćinu su za energent izabrali koštice od voća.
“Prvo smo koristili ugalj i drva. Ali to je teško. Noću moraš često da ustaješ, da ložiš. Sada kupujemo koštice od prerađivača voća. I to su najčešće koštice od šljive, kajsije i višnje.”
Kvalitet i kontinuitet za siguran plasman
Cveće, kao što su ljiljani, se bere baš u ovoj fazi kada pupoljak dostigne određenu veličinu, te se tako ubran smešta u hladnjače, bez kojih ne bi bila moguća proizvodnja ljiljana. Veoma brzo se otvara, te mora da se skladišti na temperaturi od 5 stepeni i leti i zimi. Tržište zahteva kvalitet i kontinuitet, kaže nam naša sagovornica, a upravo su po tome i prepoznatljivi naši domaćini.
“Traže kvalitet, da cvet bude kvalitetan, da dugo traje, da stabljika bude dugačkat itd.”
Kao što smo rekli tržište postoji, ako imate kvalitet i kontinuitet. Naši će domaćini značajno povećati svoju proizvodnju i to sa 70 hiljada na 100 hiljada lukovica ovog prelepog i popularnog cveta.