Slatka mala iz Kaća godinama osvaja simpatije kako novosađana, tako i meštana okoline. Mini lubenica od svega 3 kilograma dostupna i na našem tržištu poslednjih godina. Slatkog ukusa, sočna i hrskava postala je omiljena poslastica u letnjim danima.
Ko jednom kupi mini lubenicu, teško se vraća na veliku
„Mi smo počeli pre 6 godina i bilo nam je naporno jer kod nas važi pravilo što je lubenica veća to je bolja i onda je bilo veoma izazovno uopšte privoleti ljude da probaju a ne da kupe lubenicu. Sada je prošlo nekoliko godina, ljudi znaju za mini lubenicu, odnosno za slatku malu iz Kaća. I sad je to već mnogo, mnogo lakše i prosto ljudi koji probaju ovu retku vrstu teško se vraćaju na velike lubenice“, kaže naša sagovornica Vedrana Nedeljkov iz Kaća i dodaje da kupci najviše vole što cela može da stane u frižider , ne ostane puno jer je mala pa se i ne suši, već se brzo cela pojede.
Porodično gazdinstvo Nedeljkov iz Kaća, Vedrana je njen suprug Marko, diplomirani agronomi prepoznali su šta nedostaje našem tržištu. Uz visoko obrazovanje, ali iskustvo provedeno na selu znali su da prepoznaju gde leži profit. Obilazeći poljoprivredne priredbe u celoj Evropi uvideli su da se kod nas slabije proizvode mini lubenice i krompir batat.
Na Limanskoj pijaci u Novom Sadu počeli su prvu veću prodaju, baš i iz razloga da budu u direktnom kontaktu sa krajnjim kupcima i da ih ubede da je i mala lubenica lepa i slatka, hrskava, sveža, čak i slađa od velike. Nakon samo nekolikon godina brendirali su svoj proizvod, povećavala se potražnja, odnosno interesovanje kupaca za lubenicu. Samim tim povećala se i proizvodnja.
Razlika između male lubenice i velike je u proizvodnji i berbi. Mala se bere svaki drugi, treći dan, potrebno je više sati provedenih u bostanu i više radne snage pa je zato ona i skuplja.
Udruživanje u proizvodnji i osvajanje tržišta
Dogovor ovog bračnog para koji se pre 6 godina upustio u proizvodnju slatke male iz Kaća od samog početka bio je da ne želi da im prioritet bude kvantitet, već kvalitet.
„Počeli smo se udružujemo sa drugim malim proizvođačima, odnosno da ih edukujemo i motivišemo i druge male proizvođače da proizvode mini lubenice i batat, pa da zajedno nastupamo na tržištu i da očuvamo kvalitet, jer smatramo da sa manjim površinama možemo se postignemo maksimalni kvalitet. Imamo energije, mladi smo, najviše nam nedostaju finansije i podrška u tom smislu. Imamo 2 traktora koja zajedno imaju 100 godina. Mislim to je prvi momenat u kom nam treba podrška, ali trudimo se, apliciramo za konkurse koje daje pokrajinska vlada, grad, nekad dobijemo, nekad ne dobijemo, voleli bismo da dobijemo više, ali tako je kako je“, kaže Vedrana.
Sada sa udruženim poljoprivrednicima proizvode mini lubenicu na skoro 7 hektara. Ovogodišnja prekretnica je što su njihovu originalnost podržali Privredna komora Vojvodine i Vojvođanska razvojna agencija te su pozvani da sa svojim proizvodima nastupaju na sajmu poljoprivrede u Madridu. Nadaju se da će uskoro osvojiti regionalno tržište svojom mini lubenicom, medom i batom.
Opširnije možete pogledati u video prilogu na početku teksta.
Sagovornica: Vedrana Nedeljkov, proizvođač mini lubenica iz Kaća