Promena u sklopu uzgajanih useva navela je veliku Dorset farmu da preispita svoj izbor za traktor. Hteli su pri tome da se prebace sa teških, vučnih operacija, na svestraniju i lakšu mašinu.
Flota traktora na Vudsford (Woodsford) farmi, u blizini Dorčestera u Dorsetu (Dorchester/Dorset) se donedavno razvijala u istim pravcima kao većina velikih progresivnih ratarskih farmi. Koristeći mašine većih snaga za vuču širokozahvatnih priključnih mašina radi postizanja povećanih površinskih učinaka.
Ukupna površina koju Vudsford farma obrađuje iznosi 1876 ha. 1507 ha je pod usevima, i podeljena je na 5 blokova zemljišta. U vlasništvu je 1017 ha, sa dodatnih 490 ha na kojima vrše usluge. Celokupna operacija se vodi pod menadžmentskim ugovorom između Velkort (Velcourt) i Vudsford gazdinstava. Ovo znači, da je farma vlasnik neke opreme, uključujući kombajne, utovarivače i prskalicu. Takođe može da iskoristi pogodnosti Velkort ugovora o najmu sa Case IH dilerom.
Zaista, farma je odabrala ovaj smer tokom više godina, uspešnim iznajmljivanjem osam Case IH Magnum, od kojih je skorašnji model 340. Oni su omogućavali neophodnu snagu i potrebnu vuču za visoke učinke sa najvećom opremom za obradu zemljišta u vlasništvu farme i 6 metarskom Väderstad Rapid sejalicom.
Promene u setvenom sklopu
Magnum 340 je baš ono što je bilo potrebno za veliku flotu kultivatora, od kojih je i Watkins petosekcijski podrivač, petmetarski Simba SL, Simba UniPress od 6,6 m, sedmobrazni Kverneland plug i 6,5 metarski Väderstad Carrier, kaže njihov rukovaoc i šef, Mark Bejker (Mark Baker).
,,Ali sa promenama setvene strukture, koja će da sadrži više kukuruza i pašnjaka, kao i potreba da se koriste, lakše priključne mašine, zahtevali smo traktor koji može da pruži više nego samo odgovarajuću vučnu snagu.ʻʻ – objašnjava on.
Tako da sa dvogodišnjim periodom najma Magnum koji se približio završetku prošle godine, počeli su potragu za opcijama.
,,Jedan od razloga zbog čega je Magnum toliko dobar je vuča priključaka zato što je prilično težak.ʻʻ – kaže Mark Baker. ,,Ali to je takođe mana kad je potreba koristiti traktor za druge, raznovrsnije aplikacije. Bili smo zabrinuti da dok je Magnum veoma dobar kultivacijski i setveni traktor, došli smo do zaključka da je dovoljno dugo bio zadržan.ʻʻ
Farma je tražila alternative, uključujući ekvivalentni John Deere i još jedan Magnum točkaš. Odbacili su varijante Rowtrac, jer je poluguseničar još manje fleksibilan.
,,Ali poteškoće ostaju, jer je težak 13,4 t. Ovo se odnosi i na balast za točkove – s time što se montiraju sa unutrašnje strane točkova i, što ih je zahtevno ukloniti. Dileri ne preporučuju da se koriste bez njih. Ono što smo želeli jeste lakši traktor, koji može da se balastira po potrebi.ʻʻ
Onda su svratili do lokalnog dilera da pregledaju Fendt 939 Vario. Mark Baker nije vozio Fendt više od 10 godina i, priznaje, bio je veoma iznenađen sa onim što je video.
,,Kabina je mnogo, mnogo bolja nego ranije. Prethodno, činilo se da nisu nudili isti nivo komfora ili specifikacije u poređenju sa luksuzom kožnog sedišta u Magnum. Ali sam bio odmah impresioniran najnovijom kabinom.ʻʻ
Kompaktniji traktor
,,Bez obzira na kabinu, jednostavno je mnogo kompaktniji u poređenju sa drugima, teškim vučnim traktorima za kojima smo bili u potrazi. Težak je samo 11 t. Može da se optereti sa blokom od 2500 kg na prednjim podiznim polugama i tegovima od po 1000 kg na svaki zadnji točak.ʻʻ
,,Pruža maksimalnu snagu od 390 ks, bez imalo boost-a (dodavanja snage). Tako da je stvarni odnos snage/mase veoma dobar. Uvideli smo da, sa lakoćom stavljanja i skidanja balasta, plus VarioGrip opcija regulisanja pritiska pneumatika, lakši. Snažniji Fendt je nudio fleksibilnost koja nam je bila potrebna.ʻʻ – objašnjava on.
Partneri farme su pristali da priušte traktor i u roku od 10 meseci koliko je radio na gazdinstvu, postigao je 2400 radnih sati u sklopu raznih operacija. Ova cifra je za 500 – 700 časova veća od toga koliko je Magnum postigao za isti period. To takođe dokazuje da Fendt sprovodi ono što obećava radi postizanja veće fleksibilnosti, objašnjava Mark Baker.
,,Na primer, danas se koristi da kreira prolećnu predsetvenu pripremu sa 6 metara širokim Väderstad NZ kultivatorom, koji radi na prilično plitkoj radnoj dubini. Prethodno, malo je verovatno da bih koristio Magnuma da vuče ovu mašinu.ʻʻ – komentariše on.
Laka kontrola pneumatika
Fendt-ov VarioGrip je opcija koja se takođe dokazuje vrednim u pogledu povećanja vučnih sposobnosti i smanjenja sabijanja. Kontrolisan iz terminala traktora, integrisani sistem regulacije pritiska pneumatika mu dozvoljava da podesi željeni pritisak preko monitora. Posle selektovanja tipa pneumatika i veličine, sve što treba da uradi je da odabere željeni pritisak za svaki. Ssistem naduvava ili izduvava pneumatik po komandi.
,,Često je slučaj da sam radio 4 različite operacije u jednom danu. Od lake obrade do transporta na tešku obradu ili setvu. Potrebno je 15 minuta da se poveća pritisak za 1 bar na sva 4 pneumatika, što može da se izvede u pokretu.ʻʻ
,,Pritisak za rad u polju zavisi od operacije i uslova. Odradićemo jedan prohod i onda vizuelno proveriti udubljenja tragova točkova. Pponekad koristimo penetrometar da utvrdimo sabijenost. Generalno, koristim oko 1,1 bar za Simba SL kombinovano oruđe, ili 0,9 do 0,8 bar-a na peskovitijim zemljištima. Dok se pri korišćenju sa prikolicama nazad postiže pritisak od 1,9 pozadi i 1,6 bar-a napred.ʻʻ
,,Obično imam dva unapred podešena pritiska za svaki zadatak. Imam osećaj da bi im broj mogao biti i veći. Takođe mi se veoma sviđa što mogu da memorišem pritiske u podešavanjima mašine, koje se čuvaju u memoriji za prilagođavanje i menadžment na uvratinama za individualne priključke.ʻʻ – komentariše on.
Menjanje balasta radi prilagođavanja operaciji je sada takođe lak zadatak, kaže on. Potrebno je samo 10 minuta. Frontalni blok-teg se brzo i lako stavlja/skida pomoću prednjeg podiznog mehanizma. Farma je samostalno izradila svoje nosače/adaptere za tegove na točkovima. Ovo čini njihovo montiranje mnogo lakšim pomoću neke vrste utovarivača. Morali su delimično da modifikuju VarioGrip zaštitu da bi prilagodio montiranju tegova. To je neobičan propust od Fendt-a.
Svestranost i snaga
Distributer je predložio montiranje pneumatika Trelleborg TM 900, što je takođe nešto novo za Mark-a. On je uvek preferirao Michelin. Višlje, 710/5 R 42 gume pozadi, je primetio da imaju kontakt sa podlogom preko tri ripne. One poboljšavaju vuču i još jedan su benefit u mogućnosti podešavanja odgovarajućeg pritiska za posao. Sa adekvatnim pritiskom na drumu takođe, on misli da pneumatici duže traju.
,,Prethodno, bez integrisanog sistema regulacije pritiska smo podesili pritisak za neke operacije. Ali smo često postavili dobar kompromis na pritisak koji je OK za polje i za put.ʻʻ – objašnjava on.
Očigledno da je impresioniran sa svestranošću Fendt-a i ovo se odnosi na ostale aspekte traktora. Maksimalna snaga motora od 390 ks je ista kao i 389 ks koju obezbeđuje Magnum na maksimalnom boostu. Ali, osećaj je kao da je snažniji. ,,Za to su verovatno zaslužna dva turbo punjača.ʻʻ – pita se.
TMS – Tractor Management System – sistem menadžmenta traktora, se koristi gotovo za sve operacije. Ovim motor komunicira sa transmisijom i automatskim podešavanjima za usklađenost radne brzine i opterećenja.
,,Funkcioniše veoma dobro. Kad vam je potrebno više snage, automatski dodaje više ,,gasaʻʻ. U drugim momentima osećate da obrtaji opadaju. Na lakom kultivatoru, kao što je NZ, traktor obično radi sa samo 1250 o/min.ʻʻ – objašnjava on.
Uštede goriva
Ovo definitivno pomaže smanjenju potrošnje goriva. Pri radu na padinama sa powershift
transmisijom, traktor je uvek u istom prenosu i obrtajima motora pri kretanju uzbrdo i nizbrdo.
,,Ali sa TMS-om je očigledno da traktor reaguje brzo spram promenljivog opterećenja.ʻʻ – kaže on.
Do sada je Fendt 939 Vario potrošio ukupno 37000 litara goriva za svojih 2400 radnih sati. To je prosečna potrošnja od 15,4 l/ha preko svih operacija koje je obavljao.
,,To je značajna ušteda. Nije toliko važno pri današnjim nižim cenama, ali da se cena dizela vratila na prethodni nivo bilo bi itekako primetna razlika.ʻʻ – napominje on.
Vario transmisija takođe ima važnu ulogu u poboljšanju efikasnosti, dodaje on. Podešavanjem radne brzine nezavisno od obrtaja motora i sa TMS-om, traktor radi na optimalnom podešavanju spram opterećenja.
,,Dosad nisam koristio kontinualno-varijabilnu transmisiju. Deo je paketa sa Fendt-om, i priznajem da je bilo prvobitno neophodno da se naviknem na Vario! Ali sada mi sve deluje poznato sa ovakvim korišćenjem. Mislim da funkcioniše veoma dobro. Pogotovo mi se sviđaju dva tastera za cruise control (kontrolu održavanja brzine). Kako je lako promeniti smer kretanja i kako pruža mogućnost izbora 4 različite komande tako da mu zadajem koliko brzo reaguje.ʻʻ
,,Uvek koristim džojstik u polju a pedalu na drumu – mislim da je bezbednije. Ako sklonite nogu sa pedale, usporava – kao što bi ste i očekivali.ʻʻ – kaže on.
Traktor je opremljen sa auto-navigacijom, koristeći roming SIM karticu RTK signala preko Varioterminal-a. Ovaj 10,4 inč-ni monitor-kontroler osetljiv na dodir se koristi da se podese glavne funkcije traktora. Uključuje podešavanje za elektronski kontrolisane hidraulične izvode i sistem menadžmenta na uvratinama.
,,Podešavam izvode na vremenski tempiranim operacijama koji su takođe integrisani u džojstik. Mogu zapravo da dodelim bilo koji taster na džojstiku za bilo koji ventil.ʻʻ – objašnjava on.
,,Hidraulika je veoma snažna. Kverneland predlaže podiznu moć od 10,5 t za sedmobrazni plug. Podiže ga bez imalo problema, čak i ako se zemlja nagomila na plužnim telima. Naši prethodni traktori su se ponekad mučili sa tim.ʻʻ – kaže on. ,,Takođe smo ga opremili sa robusnim hidrauličnim toplink-om, koje je takođe veoma snažno.ʻʻ
Sistem oslobađa pritisak
Donedavno su farmeri imali tri opcije: ne radite ništa, koristite kompresor vazdušnih kočnica traktora i njegove vodove ili ugradite naknadno sistem-adapter, koji obično podrazumeva da se cevovodi nesigurno usmeravaju oko pneumatika do rotirajućeg razvodnika na glavčini.
Fendt, međutim, nudi svoj integrisani VarioGrip sistem regulacije pritiska na svojim serijama 800 i više. Cena ove fabrički ugrađene opcije može da nadoknadi 8% uštede u gorivu u kombinaciji sa 10% većom vučnom snagom. To rezultira sa 8% povećanjem obrađene površine – štedeći do £7.90/h (€10/h).
Za rukovaoce, pruža ogromnu prednost što mogu da podešavaju pritiske na Varioterminal-u iz komfora kabine. Nema potrebe da se izlazi, montira crevo i ovo ponovi za svaki točak. VarioGrip se snabdeva vazduhom od specijalnog dvostrukog kompresora, koji ima mnogo veći kapacitet nego standardna varijanta. Ovo, dodaje firma, pomaže redukciji vremena naduvavanja.
Karakteristike farme
Woodsford Farms, Dorchester, Dorset
- Obradiva površina: 1876 ha ukupno od kojih 1507 ha je obrađivano
- Usevi: ozima pšenica (367ha), ozima uljana repica (266ha), silažni kukuruz (199ha), prolećni sladni ječam (176ha), ozimi goli ovas (165ha), italijanska ražana trava (97ha), senažna raž (96ha), kukuruz za zrno (60ha), topografska okolina (87ha)
- Glavni traktori: Fendt 939 Vario; 2 x Case IH Puma 215 (unajmljeni); Deutz-Fahr T7250 TTV (unajmljen)
- Kombajni: New Holland CR 9090; NH CR9080
- Prskalica: 24 metarska Sand Vison samohodna sa rezervoarom od 4000 litara
- Utovarivači: 2x JCB 536-70; Toyota viljuškar
- Sejalica: 6 metarski Väderstad Rapid
- Oprema za obradu: 5 metarski Simba SL; 6.6 metarski Simba UniPress; sedmobrazni Kverneland plug; petobrazni Kverneland plug; 6.5 metara širok Väderstad Carrier; Väderstad NZ cultivator od 6 m
- Valjci: 12 metarski Cousins težak valjak; 6 metarski Väderstad laki valjak
Autor: Mik Roberts (Mick Roberts)
Izvor: CPM