U Srbiji postoji značajan prirodni potencijal za razvoj organske proizvodnje. Međutim osim primarne proizvodnje kao važna tema nameće se prerada i distribucija. Upravo na ovaj način organski proizvod na tržištu dobija višu cenu.
„Ono što bi proizvođači trebalo da znaju je da svaki put kada ulaze u neku preradu to podrazumeva i određene standarde ispravnosti hrane koju će proizvesti. Zato je prerada skuplja priča, nije samo u pitanju investiranje u opremu. Kada se odlučite za određenu proizvodnju i proizvode onda se pristupa adekvatnim inspekcijskim službama koje su voljne da i same upriliče neke savetodavne aktivnosti“ – kaže Veljko Jovanović, rukovodilac Centra za organsku proizvodnju PKS.
Higijenski i sanitarni uslovi
Iako izgleda primamljivo da na sopstvenom gazdinstvu proizvodite organsku zimnicu i sušite voće i povrće, važno je znati šta delatnost pod kojom ste se registrovali podrazumeva i koliko koštaju higijenski i sanitarni uslovi.
„To su sve troškovi koji u samom početku, mogu da budu veliki za neku firmu, ali samim tim pričamo i o dodatnoj vrednosti za proizvode koji su iz prerade. Na nekom nivou, mi kao Komora, možemo da pomognemo proizvođačima, na taj način da dajemo preglede propisa i stvari koje moraju da ispune, pre nego što uđu u celu priču. Posle takvih edukacija se uvek i prepozna neki zajednički interes“ – rekao je Veljko Jovanović.
Šansa u udruživanju
Šansa malih proizvođača je u udruživanju i zajedničkom plasiranju proizvoda na tržište ili u koperantskim odnosima sa distributerima.
„Ima mnogo malih gazdinstava od po jedan, dva, tri hektara, koji sami u konvencionalnoj proizvodnji ne mogu da prežive, ali u organskoj mogu. Otkupne cene u organskoj su u zavisnosti od načina proizvodnje, sa dodatnim setifikacijama ponekad i deset puta više.“
„Ne postoje samo organska kao organska proizvodnja, već postoje i dodatni sertifikati koji propisuju kako je to proizvedeno. Znači ako je taj poljoprivrednik sam proizveo svoje seme, đubrivo i ceo taj ciklus zatvorio, onda on na osnovu toga dobija dodatnu sertifikaciju a time i veću cenu na domaćem i zapadnom tržištu“ – kaže Predrag Koluvija, Jovanjica.
Trend u svetu je ne više kupovina organskog proizvoda već kupovina organskog proizvoda sa dodatnom vrednošću. Proizvedenog od strane socijalnog preduzeća, od strane žena ili nekih drugih ugroženih grupa. Na ovaj način potrošač svesno pomaže razvoj određene socijalne kategorije.