Kao što je Toskana poznata celom svetu po svom proseku, sličnoj prepoznatljivosti već neko vreme teže i vinari Šumadije. Na tom putu šumadijsko vino regije – „Šumadijska ružica“ trebalo bi da upiše Centralnu Srbiju na svetskoj vinskoj mapi. Ovo jedinstveno vino regije napravljeno je od autohtone sorte prokupca, a sama ideja nikla je zajedno sa mladim zasadima grožđa u vinogradima zadužbine Kralja Petra I na Oplencu 2004. godine. Prvi zapisi o vinogradarstvu ovog područja međutim, potiču još iz 1432. godine, te stoga ovaj kraj s ponosom krasi titula prestonice srpskih čokota.
Predeo oko Topole i Oplenca od davnina je bio poznat po uzgajanju kvalitetne vinove loze i odličnih vina. Pogodna klima i specifična konfiguracija terena pogodovale su da se najstariji žitelji ovog kraja opredele za uzgajanje sortnih loza. I nakon obnove vinograda, zadužbina i proizvođači okupljeni oko Kraljeve vinarije ostali su verni starim sortama i beleže odlične godine za proizvodnju vina, kaže Dragan Reljić, upravnik zadužbine Kralja Petra I na Oplencu.
Sve ono što grožđe voli, obilje sunca i kiše, Dragan svedoči da su tokom poslednjih godina ovi vinogradi i dobijali, pa otuda su i dobre berbe za njima. Koliko god težili očuvanju tradicije međutim, ova proizvodnja kao i svaka druga u Srbiji, nije izvodljiva bez konsultovanja i pomoći struke, baš da bi ostala autentična.
Da bi grožđe sa Oplenca ostalo verno tituli prestonice srpskih čokota koju je uživalo u prošlom i vekovima pre, ni danas se ne odaje kvantitetu. Iz godine u godinu Dragan kaže da ne pristižu prinosi koji su uobičajeni za površinu od 12 hektara, ali su vina po tome i posebna i na kraju krajeva, zaštićena oznakom geografskog porekla.
Udruženje vinara Šumadije pod čijim okriljem je i Kraljevska vinarija, danas broji 16 članova. Uglavnom je reč o manjim porodičnim vinarijama koje su nastavile da rade tradicionalne proizvode sa savremenom tehnologijom. Danas zašićeni brend vino „Šumadijska ružica“ izrađeno je prema elaboratu o jedinstvenoj šumadijskoj ružici. Ovo tradicionalno piće ima sortni sastav od 85 odsto prokupca, 10 merloa i 5 odsto kabernea. A šta mu je zapravo donela oznaka jedinstvenog proizvoda?
Po ugledu na Udruženje vinara i proizvođači rakije iz Šumadije su se okupili oko iste ideje kako bi napravili jedinstvenu šljivovicu koja će takođe postati zaštićeni proizvod regije. Na ovaj način okupljene i vinarije i destilerije iz Šumadije, manje i veće, lakše će plasirati svoje proizvode van granica naše zemlje. Cilj je zaštita proizvoda kroz stvaranje prepoznatljivog brenda vernog tradiciji, koji će upravo svojim kvalitetom naći put do svetskih tržišta.
Opširnije u našem prilogu.